csípő

Csípőízületi porckopás

Csípőízületi porckopásA felnőttkori csípőfájdalmak leggyakoribb oka, a csípőízület kopásos betegség, a coxarthrosis.
A csípőízületi porc elvékonyodik, „elkopik”, ennek következtében a combfej porc alatti csont is megbetegszik. A folyamat eredménye a csípőízület fájdalmas mozgásbeszűkülése.
A betegvizsgálat mellett a diagnózist röntgen felvétellel igazoljuk.

Konzervatív kezelés:

A csípőkopás kialakulása hosszú folyamat, az első fájdalmak megjelenésekor általában fájdalomcsillapítók (NSAID) szedése, fizioterápia, porcregeneráló kúra elegendő. Jó eredményt lehet elérni a gyógytorna kezelésekkel, gyógyfürdőkórházi terápiákkal, fizikális módszerekkel.

Műtéti kezelés:

A műtét során a csípőízület feltárása után a megbetegedett combfejet eltávolítjuk, majd az ízületet vápakomponensből, protézisszárból és protézisfejből álló implantátummal pótoljuk. Bővebben a csípőprotézis beültetésről...

Csípőízületi gyulladás

Csípőízületi gyulladásViszonylag gyorsan jelentkező heves csípő-, comb- vagy térdfájdalom, érintett oldali alsó végtag terhelése mozgatása kifejezetten fájdalmas.
Ilyenkor a csípőízületben kórosan nagy mennyiségű ízületi folyadék termelődik.
A gyulladás kialakulásának számtalan oka lehet: csípőízületi kopás, túlterhelés, korábbi fertőző betegség stb.

Kezelés:

• A tünetek az esetek nagy részében gyulladáscsökkentő kezelésre, fizioterápiára szűnnek.
  • Esetenként az ízületbe adott szteroid tartalmú injekció hozza meg a végleges eredményt.

Pattanó csípő

Pattanó csípőA beteg vizsgálata során a csípő mozgásakor a vaskos oldalsó köteg átugrása tapintható és gyakran látható is. Fekvő helyzetben többnyire nem jelentkezik a pattanó jelenség, csak a végtag terhelt helyzetében. A sportoló a köteg vagy az alatta levő tömlő területén jelentkező fájdalomról panaszkodik. A pattanásos tünetek általában akaratlagosan kiválthatók.

Konzervatív kezelés:

Iliotibialis stretching-gel (nyújtással) megkísérelhető, esetleg helyi szteroid tartalmú injekció is adható.

Műtéti kezelés:

Lényege az átugró köteg bemetszése

Csípő ütközési szindróma

Csípő ütközési szindrómaA csípőízületet alkotó elemek, eltérő alakjuk miatt bizonyos mozdulat során „összeütköznek”.
Ez éles ágyéki fájdalmat okoz, amely az esetek felében kisugárzik a csípő oldala, a comb elülső része és a farpofa felé. A fájdalom rendszerint alattomosan kezdődik, de rossz mozdulatot követően akut kezdetű lehet.
Röntgen és MRI felvétel segíthet igazolni a panaszok okát.

Konzervatív kezelés:

Az esetek egy részében megkísérelhető konzervatív kezelés, mely bizonyos fizikai tevékenységek kerülését, fizikoterápiát, fájdalomcsillapítást és injekciós kezeléseket jelent.

Műtéti kezelés:

A csípő ütközési szindróma kezelése alapvetően sebészi. Ez a csontos deformitás megszüntetését, a szakadt labrum visszavarrását és az esetleges porckárosodások ellátását jelenti.